امروزه یک ظرفیت جدید به حمل و نقل دنیا اضافه شده که به عنوان ” وسایل نقلیه الکتریکی و قابل شارژ با برق ” شناخته میشود. این وسایل نقلیه شامل: اسکوتر های طرح موتور سیکلت ، اسکوتر برقی تاشو ، هاوربرد، موتور شارژی اسباب بازی و حتی دوچرخ ها و خودروهای برقی می باشد که همگی به کمک انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری های قابل شارژ به حرکت در می آید.
باتری اسکوتر ، هاوربرد و دوچرخه قابل شارژ برقی ، معمولا در چندین نوع و مدل وجود دارد. رایج ترین آن شامل باتری های اسید سرب در مدل های قدیم و پک باتری لیتیم یون در اسکوترهای جدید می باشد. به طور کلی این پکهای جدید در واقع ( نوعی باتری هوشمند SMART BATTERY ) هست که از کنار هم قرار گرفتن سلول های لیتیم یون ( مدل 18650 ) ساخته می شود.
1- نحوه مدل یابی
- به مشخصات ولتاژ ( V ) آمپر ( A ) وات ( mAh / WATT ) دقت کنید.
- همچنین توجه به کانکتور یا سوکت اتصال و قطبیت آن نیز اهمیت دارد.
- ممکن است اندازه ( پک ) باتری ها با یکدیگر متفاوت باشد.
- برای مدل یابی می توان به برند ، مدل اسکوتر و یا پارت نامبر قطعه توجه نمود.
- برای فهمیدن مدل و مشخصات دقیق شاید لازم باشد کاور را باز کنید.
در ادامه این مقاله انواع باتری اسکوتر برقی و مشخصات آن را برای شما شرح می دهیم. همچنین ما در این راهنمای فنی، همه چیزهایی را که در مورد باتریهای اسکوتر برقی باید بدانید توضیح می دهیم. نکات مهم از جمله انواع باتری ها ، رتبهبندی ظرفیت، نحوه افزایش عمر باتری و زمان استفاده و حتی روش های ذخیرهسازی مناسب را متوجه خواهید شد. همچنین مواردی مانند باتری لیتیوم فسفات آهن را به شما معرفی خواهیم کرد و اینکه آیا برای اسکوتر برقی مناسب است !؟
مدل های مختلف
باتری انرژی مورد نیاز موتور DC، چراغ ها، کنترلر و سایر لوازم جانبی را ذخیره و تامین می کند و همانطور که در ابتدا اشاره نمودم امروزه اکثر وسایل نقلیه برقی دارای باتری های شارژی از جنس لیتیم است. سلول های لیتیم در حال حاضر به دلیل چگالی قابل توجه انرژی و طول عمر عالی، در اصل بهترین نوع برای استفاده در اسکوتر است.
- این سلول ها مشابه همان چیزی است که اخیرا برای رایانه های قابل حمل استفاده می شد.
- همچنین شرکت تسلا به عنوان مدعی در صنعت خودروهای برقی نیز از سلول های لیتیوم استفاده می کند.
تصویر سمت چپ باتری اسکوتر است
1- پک باتری
بستههای باتری اسکوتر، موتور ، دوچرخه شارژی و هاوربرد در چند سایز مختلف کوچک و بزرگ در بازار موجود است. بسته های کوچک برای هاوربرد ها در نظر گرفته شده و پک های بزرگتر که ظرفیت بیشتری دارند برای موتور برقی مناسب است.
ظرفیت این باتریها بر حسب وات ساعت اندازهگیری میشوند و به اسکوتر امکان می دهد تا مسافت مدنظر را طی کند. با این حال، باتری های دارای سلول بیشتر یا پک بزرگ ترطبیعتا اندازه و وزن اسکوتر را افزایش می دهد و روی قابلیت حمل آن تاثیر منفی خواهد داشت.
به این نکته توجه داشته باشید که باتریها یکی از گرانترین اجزای اسکوتر و سایر وسایل شارژی هست و هزینه کلی خرید دستگاه نیز با توجه به امکانات شارژی آن کاهش یا افزایش مییابد.
2- سلول های داخلی
بستههای باتری که در بالا گفتم با کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از سلول های 18650 ( لیتیوم یون ) ساخته شده است. طبقه بندی اندازه برای باتری های لیتیوم یون (Li-Ion) با ابعاد استوانه ای 18 میلی متر در 65 میلی متر می باشد.
کاربرد و فایده هر سلول 18650 در یک بسته باتری اصلا قابل توجه و چشمگیر نیست ! زیرا پتانسیل الکتریکی ~ 3.6 ولت (اسمی) تولید می کند و ظرفیتی در حدود 2.6 آمپر ساعت (2.6 A·h) یا حدود 9.4 وات ساعت (9.4 Wh) دارد. در مورد ولتاژ این سلول ها باید گفت که از 3.0 ولت (0٪ شارژ) تا 4.2 ولت (100٪ شارژ) کار می کنند. این سلول ها در کنار یک دیگر به باتری وسایل نقلیه قدرت و توان می دهد.
چرا این سلول ها بهترین است؟!
باتری های Li-Ion چگالی انرژی بسیار خوبی داشته و در واقع، مقدار انرژی ذخیره شده به ازای وزن یا فضایی که برای یک اسکوتر اشغال می کند مقرون به صرفه است. سلول های لیتیوم همچنین دارای طول عمر بسیار خوبی هستند به این معنی که می توان آنها را بارها تخلیه و شارژ کرد و همچنان ظرفیت ذخیره سازی خود را برای مدت طولانی و قابل توجه حفظ خواهند نمود.
Li-ion در واقع به بسیاری از مواد شیمیایی باتری اشاره دارد که شامل یون لیتیوم می شود. در اینجا یک لیست کوتاه در زیر آمده است:
-
- اکسید منگنز لیتیوم (LiMn2O4)؛ مستعار: IMR، LMO، لی منگنز
-
- لیتیوم منگنز نیکل (LiNiMnCoO2)؛ با نام مستعار INR، NMC
-
- اکسید آلومینیوم لیتیوم نیکل کبالت (LiNiCoAlO2)؛ با نام مستعار NCA، آلومینیوم لیتیوم
-
- اکسید کبالت لیتیوم نیکل (LiCoO2)؛ با نام مستعار NCO
-
- اکسید کبالت لیتیوم (LiCoO2)؛ با نام مستعار ICR، LCO، Li-cobalt
-
- فسفات آهن لیتیوم (LiFePO4)؛ با نام مستعار IFR، LFP، Li-phosphate
-
- هر یک از این ترکیبات شیمیایی باتری نشان دهنده تعادل بین ایمنی است
-
- لیتیوم منگنز (INR، NMC)
مواد تشکیل دهنده باتری Li-ion ایمن!
خوشبختانه، بسیاری از وسایل نقلیه با کیفیت از شیمی باتری INR استفاده می کنند – یکی از ایمن ترین مواد شیمیایی است و این باتری ظرفیت و جریان خروجی بالایی می دهد. وجود منگنز در این سلول ها مقاومت داخلی باتری را کاهش می دهد و در عین حال دمای پایین را حفظ می کند. در نتیجه، این امر احتمال فرار حرارتی و آتش سوزی را کاهش می دهد.
برخی از اسکوترهای برقی با شیمی INR شامل مدل های WePed GT 50e و Dualtron می شوند.
ترکیب فناوری باتریهای لیتیوم-یونی با موتورهای براشلس در وسایل نقلیه الکتریکی باعث افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی میشود. موتورهای براشلس با بازدهی 85-90٪ در مقایسه با 60-70٪ موتورهای برسدار، انرژی کمتری مصرف میکنند. همچنین باتریهای لیتیوم-یونی با چگالی انرژی 150-200 واتساعت بر کیلوگرم و عمر مفید تا 500 چرخه شارژ، وزن سبکتر و برد بیشتری به اسکوترها میدهند. قابلیت شارژ سریع این باتریها زمان شارژ را کاهش میدهد، که این امر باعث بهبود تجربه کاربری میشود.
بهترین سلول 18650 از این برندها تولید می شود
سلولهای لیتیوم یونی در بسته باتریهای اسکوتر الکترونیکی توسط تعداد انگشت شماری از شرکتهای مختلف بینالمللی ساخته شدهاند. با کیفیت ترین سلول ها توسط ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و سانیو ساخته شده است. این نوع سلولها فقط در بستههای باتری اسکوترهای رده بالاتر مانند محصولات شیائومی یافت میشوند.
اکثر اسکوترهای برقی مقرون به صرفه و خصوصا مدل های مسافرتی دارای بسته های باتری ساخته شده از سلول های ساخت چین هستند که کیفیت آنها بسیار متفاوت و گاهی پائین تر از سامسونگ و الجی و خصوصا پاناسونیک است.
تفاوت بین اسکوترهای دارای سلول های مارک دار و نمونه های عمومی چینی یک شاخص برای کنترل کیفیت کلی اسکوتر و حتی توجه بیشتر به مارک های معتبر مانند سگوی و شیائومی است. اگر انتخاب و خرید بهترین ها در حد بودجه شما نیست، مطمئن شوید که در حال خرید اسکوتر از یک سازنده معتبر هستید که از قطعات با کیفیت استفاده می کند و اقدامات کنترل کیفیت (QC) خوبی را انجام داده است.
همانطور که در بالا گفتم برخی از نمونههایی از شرکتهایی که احتمالاً QC خوبی دارند، شیائومی و سگوی هستند.
سایر باتری ها ” اسید سرب ” هنوز وجود دارد؟!
سرب اسید یک ترکیب شیمیایی بسیار قدیمی است که معمولاً در باتری اتومبیل ها و برخی وسایل نقلیه الکتریکی بزرگتر مانند چرخ دستی های گلف یافت می شود. آنها همچنین در برخی از اسکوترهای برقی یافت می شوند. مهمترین اسکوترهای باتری اسید سربی شامل مدل های ارزان قیمت کودکان از شرکت هایی مانند Razor است.
باتری های اسید سرب نسبت به لیتیوم واقعا ارزان قیمت هستند اما وزن زیادی دارند و نسبت به جسته خود میزان انرژی کمی را ذخیره می کنند. این در حالی است که باتریهای لیتیوم یونی در مقایسه با باتریهای اسید سرب، حدود 10 برابر چگالی انرژی دارند.
3- آیا باتری لیتیوم فسفات آهن؛ آینده اسکوتر است!؟
یک نوع باتری شارژی دیگر وجود دارد که به عنوان باتری لیتیوم فسفات شناخته می شود. این نوع سلول ها دارای کیفیت و ایمنی بهتری است و چرخه شارژ طولانی تری نسبت به باتری های li-ion دارد. البته اولین نسل از سلول های 18650 که با این فناوری ساخته شده بود معمولا نسبت به سلول مشابه از جنس لیتیوم یونی دارای ظرفیت کمتری بود. یا اینکه اگر ظرفیت یکسانی داشت نسبت به مدل Li-ion قیمت بالاتری داشت. امروزه تولیدکنندگان اسکوتر های برقی و دوچرخه های شارژی جدید در حال مجهز کردن این وسایل نقلیه به سلول های فسفات نسل جدید هستند. زیرا علاوه بر بازدهی مناسب در حال تجاری شدن نیز هست و در نهایت با قیمت های مقرون به صرفه عرضه می شود.
بیشتر بخوانید درباره: باتری لیتیوم فسفات آهن
آیا باتری پرتابل مزیت است؟!
وسایل نقلیه شهری جدید خصوصا موتورهای برقی و اسکوترها دارای باتری پرتابل با قابلیت تعویض فوری هستند که به راحتی می توان آنرا بدون جدا کردن کابل ها یا باز کردن محفظه تعویض کرد.
این پیکربندی اساساً کارایی اسکوتر را دو برابر میکند و قبل از سوار شدن نیاز به انتظار برای پر کردن باتری توسط شارژر را از بین میبرد. به طور نمونه می توان به اسکوتر برقی turboant x7 max اشاره نمود که دارای باتری قابل تعویض است.
دو طرح اصلی برای اسکوترهای برقی ایستاده با باتری های قابل تعویض وجود دارد. باتری های پایه دار را می توان در اسکوترهایی مانند TurboAnt X7، X7 Pro و X7 Max پیدا کرد.
باتری پایه دار معمولا ارزان و سبک وزن است و به راحتی قابل جداسازی، حمل و نگهداری هستند. البته وجود یک باتری قابل تعویض گاهی اوقات باعث می شود که اسکوتر کمی لرزان یا سنگین تر از حد معمول باشد.
این باتری ها در سبک های متفاوتی طراحی شده به طور مثال باتری قابل جابجایی Dualtron Storm بخشی از عرشه کف اسکوتر است. همچنین اسکوترهای برقی دیگر مانند AnyHill UM-2 باتری را در محفظه ای قرار می دهند که به عنوان بخشی از عرشه عمل می کند. Dualtron Storm (مدلی که مورد علاقه رانندگان حرفه ای اسکوتر برقی است) نیز از این طراحی برای باتری بسیار قدرتمند و قابل تعویض 72 ولت 31.5 آمپر ساعتی خود استفاده می کند.
باتری جایگزین Dualtron Storm گران و سنگین است و 29 پوند وزن دارد، بنابراین بعید است که اکثر دارندگان Storm باتری را با خود حمل کنند. البته باتری قابل تعویض به سوار این امکان را می دهد که بدون تعویض وسیله نقلیه به مسیر خود ادامه دهد.
طرح سوم برای باتری اسکوتر برقی قابل تعویض EMOVE Roadrunner Voro Motors است که بسته باتری 48 ولتی 26.1 آمپر ساعتی آن به صورت مورب در قاب زیر صندلی قرار می گیرد. تعویض آن تنها 10 ثانیه طول می کشد و فقط 15 پوند وزن دارد.
باتری های پرتابل؛ قابلیت تعویض فوری در ایستگاه های شارژ را امکانپذیر می کند.
اطلاعات فنی
توضیحات فنی ساختار باتری
برای ساخت یک بسته باتری با ظرفیت صدها یا هزاران وات ساعت، بسیاری از سلولهای لیتیوم یونی 18650 مجزا در یک ساختار آجر مانند جمع میشوند. بسته باتری آجر مانند توسط یک مدار الکترونیکی به نام سیستم مدیریت باتری (BMS) نظارت و تنظیم می شود که جریان برق را به داخل و خارج از باتری کنترل می کند.
سلول های جداگانه در بسته باتری به صورت سری (انتها به انتها) متصل می شوند که مجموع ولتاژ آنها است. به این ترتیب میتوان اسکوترهایی با بستههای باتری 36 ولت، 48 ولت، 52 ولت، 60 ولت یا حتی بیشتر داشت.
سپس این رشته های مجزا (بسیاری از باتری ها به صورت سری) به صورت موازی وصل می شوند تا جریان خروجی افزایش یابد.
با تنظیم تعداد سلول ها به صورت سری و موازی، سازندگان اسکوتر برقی می توانند ولتاژ خروجی با تعریف حداکثر جریان و ظرفیت آمپر ساعت را افزایش دهند.
تغییر پیکربندی باتری کل انرژی ذخیره شده را افزایش نمی دهد، اما به طور موثر به باتری اجازه می دهد برد بیشتر و ولتاژ کمتری ارائه دهد و بالعکس.
ولتاژ و درصد باقیمانده
هر سلول در بسته باتری معمولاً از 3.0 ولت (0٪ شارژ) تا 4.2 ولت (100٪ شارژ) کار می کند.
این بدان معناست که یک بسته باتری 36 ولتی (با 10 باتری سری) از 30 ولت (0٪ شارژ) تا 42 ولت (100٪ شارژ) کار می کند. همچنین میتوانید ببینید که میزان درصد % باقیمانده چگونه با ولتاژ باتری برای هر نوع باتری در نمودار ولتاژ باتری مطابقت دارد. (برخی از اسکوترها این را مستقیماً نمایش میدهند)
کاهش ولتاژ
هر باتری از پدیده ای به نام کاهش ولتاژ رنج می برد. کاهش ولتاژ توسط چندین اثر از جمله شیمی لیتیوم یون، دما و مقاومت الکتریکی ایجاد می شود. همیشه منجر به رفتار غیر خطی ولتاژ باتری می شود.
به محض وارد شدن بار به باتری، ولتاژ آنی کاهش می یابد. این اثر می تواند منجر به تخمین نادرست ظرفیت باتری شود. اگر مستقیماً ولتاژ باتری را میخوانید، فکر میکنید فوراً 10 درصد از ظرفیت خود یا بیشتر را از دست دادهاید.
پس از برداشتن بار، ولتاژ باتری به سطح واقعی خود باز می گردد.
افت ولتاژ همچنین در هنگام تخلیه طولانی باتری (مانند یک سواری طولانی) رخ می دهد. شیمی لیتیوم در باتری مدتی طول می کشد تا به میزان دشارژ برسد. این می تواند منجر به افت ولتاژ باتری حتی سریعتر در طول رانندگی طولانی شود.
اگر به باتری اجازه استراحت داده شود، به سطح ولتاژ واقعی و دقیق خود باز می گردد.
رتبه بندی ظرفیت
ظرفیت باتری اسکوتر الکترونیکی بر حسب واحد وات ساعت به اختصار Wh رتبه بندی می شود که اندازه گیری انرژی است. درک این واحد بسیار آسان است. به عنوان مثال، یک باتری با رتبه 1 Wh انرژی کافی برای تامین یک وات برق برای یک ساعت ذخیره می کند.
ظرفیت انرژی بیشتر برای یک باتری به معنای واتساعت بالاتر است. وقتی ظرفیت انرژی باتری بیشتر است، باتری میتواند انرژی بیشتری را ذخیره کند و اسکوتر برقی میتواند مسافت بیشتری را پیمایش کند.
یک اسکوتر متوسط با ظرفیت باتری حدود ۲۵۰ واتساعت میتواند حدود ۱۰ مایل (حدود ۱۶ کیلومتر) را با میانگین سرعت ۱۵ مایل در ساعت (حدود ۲۴ کیلومتر در ساعت) طی کند.
اما اسکوترهای با عملکرد فوقالعاده با ظرفیتی به هزاران واتساعت میتوانند به سرعتها و بردهای بسیار بالا دست یابند. به عنوان مثال، یک اسکوتر با ظرفیت باتری ۱۰۰۰ واتساعت ممکن است بردی تا ۶۰ مایل (حدود ۹۶ کیلومتر) را با سرعتی متوسط طی کند. این مقدار برد بیشتر به دلیل ظرفیت بیشتر انرژی در باتری و توان بالاتر موتور است.
پس در اصل، ظرفیت باتری و توان موتور به طور مستقیم بر برد و عملکرد اسکوتر برقی تأثیر میگذارند.
سیستم مدیریت باتری
اگرچه سلولهای Li-ion 18650 مزایای شگفتانگیزی دارند، اما نسبت به سایر فناوریهای باتری ؛ نگهداری آن کمی سخت است و در صورت استفاده نادرست و خشن احتمال انفجار ان نیز وجود دارد. به همین دلیل است سلول های آن معمولا در بسته بندی های ویژه دارای سیستم مدیریت باتری مونتاژ می شوند.
بسته بندی باتری چیست !؟
سیستم مدیریت باتری (BMS) یک قطعه الکترونیکی است که بسته باتری را کنترل می کند و شارژ و دشارژ را کنترل می کند. باتریهای لیتیوم یونی برای کارکردن بین 2.5 تا 4.0 ولت طراحی شدهاند.
شارژ بیش از حد توسط شارژر اسکوتر یا تخلیه کامل میتواند عمر باتری را کوتاه کند یا شرایط خطرناک گرمایی را ایجاد کند. BMS باید از شارژ بیش از حد جلوگیری کند.
بسیاری از BMS ها قبل از تخلیه کامل باتری به منظور افزایش عمر، برق را قطع می کنند. با وجود این، بسیاری از دوچرخهسواران هنوز باتریهای خود را با تخلیه کامل شارژ نمیکنند و همچنین از شارژرهای مخصوص برای کنترل دقیق سرعت و مقدار شارژ استفاده میکنند.
سیستمهای مدیریت باتری پیچیدهتر نیز دمای بسته را کنترل میکنند و در صورت گرم شدن بیش از حد باعث قطع شدن آن میشوند.
نرخ C
اگر در حال تحقیق در مورد شارژ باتری هستید، احتمالاً با نرخ C مواجه خواهید شد. نرخ C نشان می دهد که باتری با چه سرعتی به طور کامل شارژ یا دشارژ می شود. برای مثال، C-rate 1C به معنای شارژ کامل باتری در یک ساعت، 2C به معنای شارژ کامل در 0.5 ساعت و 0.5C به معنای شارژ کامل باتری در دو ساعت است. اگر یک باتری 100 A·h را با استفاده از جریان 100 A به طور کامل شارژ کنید، یک ساعت طول می کشد و C-rate 1C خواهد بود.
عمر باتری
یک باتری لیتیوم یونی معمولی می تواند 300 تا 500 چرخه شارژ/دشارژ را قبل از کاهش ظرفیت تحمل کند. برای یک اسکوتر برقی متوسط، این 3000 تا 10000 مایل است! به خاطر داشته باشید که “کاهش ظرفیت” به معنای “از دست دادن تمام ظرفیت” نیست، بلکه به معنای کاهش قابل توجه 10 تا 20٪ است که بدتر خواهد شد.
سیستمهای مدرن مدیریت باتری به طولانیتر شدن عمر باتری کمک میکنند و نباید زیاد نگران نگهداری آن باشید.
با این حال، اگر مایلید عمر باتری را تا حد ممکن افزایش دهید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از 500 چرخه بیشتر شود. این شامل:
اسکوتر خود را با شارژ کامل یا شارژر متصل به برق برای مدت طولانی نگهداری نکنید.
اسکوتر برقی را کاملاً تخلیه نکنید. باتریهای لیتیوم یونی وقتی به زیر 2.5 ولت میرسند، تحلیل میروند. بیشتر سازندگان توصیه میکنند اسکوترها را با 50 درصد شارژ نگهداری کنید، و برای ذخیرهسازی طولانیمدت آنها را به صورت دورهای تا این سطح شارژ کنید.
باتری اسکوتر را در دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد یا بیشتر از 45 درجه سانتی گراد نگهداری نکنید.
اسکوتر خود را با نرخ C کمتر شارژ کنید، به این معنی که باتری را با سرعت کمتری نسبت به حداکثر ظرفیت شارژ کنید تا عمر باتری حفظ یا بهبود یابد. شارژ با نرخ C بین زیر 1 بهینه است. برخی از شارژرهای شیک تر یا با سرعت بالا به شما امکان کنترل این کار را می دهند.
درباره نحوه شارژ اسکوتر برقی بیشتر بدانید.
خلاصه…
نکته اصلی در اینجا این است که از باتری سوء استفاده نکنید اینطوری سلول ها به اندازه عمر مفید اسکوتر دوام می آورد. ما از انواع و اقسام مردم در مورد اسکوتر برقی آنها می شنویم و به ندرت مشکلاتی مانند خالی کردن باتری را بیان می کنند. امیدواریم شما هم تجربه خوبی داشته باشید.
سوالات متداول
باتری های اسکوتر برقی چقدر عمر می کنند؟
باتری های اسکوتر برقی بسته به ذخیره سازی، شرایط استفاده و ظرفیت باتری بین 2 تا 4 سال و بین 4000 تا 8000 کیلومتر دوام خواهند داشت.
چند بار می توانید باتری اسکوتر برقی را شارژ کنید؟
اسکوترهای برقی می توانند بین 300 تا 500 چرخه شارژ را قبل از شروع از دست دادن ظرفیت باتری طی کنند. سلولهایی با برند تجاری با بالاترین کیفیت ممکن است بیش از 1000 چرخه شارژ دوام بیاورند.
چگونه می توانید عمر باتری اسکوتر برقی را به حداکثر برسانید؟
می توانید عمر باتری را با ذخیره کردن اسکوتر شارژ شده تا 50 درصد، شارژ کردن آن با درجه C کمتر از 1، و کار نکردن اسکوتر در زمانی که خیلی سرد (زیر صفر درجه ) یا خیلی گرم است (بالاتر از 45 درجه ) افزایش دهید.
-
- هنگام ذخیره سازی برای مدت طولانی، مطمئن شوید که باتری ها را به طور دوره ای پر کنید.
-
- هنگام ذخیره سازی برای مدت زمان بسیار طولانی، مطمئن شوید که باتری را به طور دوره ای شارژ کنید تا کاملاً تخلیه نشوند.
درباره نحوه به حداکثر رساندن عمر باتری بیشتر بدانید.
آیا می توانید باتری های اسکوتر برقی را جایگزین کنید؟ به این قیمت می ارزد؟
اگرچه ممکن است اینکار مقرون به صرفه نباشد اما جواب این سوال این است که: بله می توانید باتری اسکوتر برقی را تعویض کنید،. باتری ها یکی از پرهزینه ترین قطعات اسکوتر برقی هستند. حتی یک باتری کوچک 250 وات ساعتی، مانند باتری M365، حدود ⅓ هزینه کل اسکوتر قیمت دارد.
برای اسکوترهای معمولی مانند M365، آموزش های ویدیویی زیادی در مورد روش تعویض آنلاین وجود دارد. اگر از نظر مکانیکی متمایل باشید کار چندان دشواری نیست، اما برای تازه کار ممکن است مشکل باشد.
جمع بندی
اسکوتر های قابل شارژ از نظر باتری و مشخصات اسکوتر در مدل ها و حتی اندازه های گوناگون در بازار وجود دارد و توجه به مسئله باتری به عنوان نکات اصلی برای خرید و استفاده از اسکوتر در نظر گرفته می شود. ما به عنوان مرکز خرید اسکوتر اصفهان برای بررسی مشخصات و ویژگی های باتری اسکوترها در خدمت شما هستیم.